måndag 26 november 2007

Sluta använda ordet ”Jägare”


Hur kan man kalla en person för jägare som skjuter på något han ser i ögonvrån? Ännu en vådaskjutning under jakten detta år men är det jägare? Det står i media att det var erfarna jägare som var ute på jakt men hur kan detta då hända? Kan man inte de grundläggande reglerna för jakt?
Ta alltid reda på åt vilka håll som du kan/skall skjuta.
Lämna aldrig ditt pass utan tillåtelse ifrån jaktledaren.
Studera djuret noga innan du fäller det.
Skjut inte förrän du är 110% säker på att det är ett dödande skott.
Ett oavlossat skott kan man inte ångra, där emot ett avlossat.

Att ”slänga” iväg ett skott på något man ser i ögonvrån och kallas jägare är som om jag skulle kalla mig för överläkare eller kirurg efter att ha titta på 3 avsnitt av Cityakuten på tv. Att vara jägare är ett enormt ansvar, dels mot sina jaktkamrater och mot djuren så ordet jägare skall användas med respekt.

Jag är stolt över mitt jaktlag för:
Vi tummar inte på säkerheten.
Vi respekterar våra jaktledare och deras kunskap/erfarenhet.
Vi är alltid informerade om var de andra sitter/står.
Vi respekterar ett ”oavlossat” skott istället för eftersök.
Vi är JÄGARE!


Magnus Ekeros - www.brandebojakt.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Kloka ord, jag säger som den kände nobelpristagaren Alferdo Kaspasidos Det är bättre att ha alla skotten med hem,än en älg med skadad lem.