fredag 12 december 2008

Vilket vildsvinsvak


Glad i hågen körde man ut till flyet för att införskaffa sig julskinkan för det skulle ju vara som att åka och handla i en affär för grisarna hade ju mer eller mindre bosatt sig där enligt åtgången på maten. Men, sedan hände något som inte tillhör en erfaren jägare….
Jag gick vilse 2 ggr när jag skulle till passet fast jag hade varit där förut. Jävla va jag svor och skamset fick jag ringa den lugne och erfarna ägaren Edvin. Han förklarade och jag gjorde ett nytt försök. Behöver jag säga det??? Jag gick vilse igen! Frustrationen och ilskan översteg vad en normal människa klarar av och till slut kom jag fram till bilen igen. Tankarna flög i huvet, ”nä nu skiter jag i det här”. Efter 1 minuts övervägande så tog jag mitt förnuft till fånga och tänkte logiskt, ”vägen skulle ju vara här”. Då såg jag den. 10 meter längre bort låg ju vägen ner till flyet och glädjen spred sig i kroppen. Jag såg den rosaröda julskinkan på bordet med stark senap på och ett kall, skummande mörk öl bredvid. Väl nere på passet var det perfekta förhållanden, nysnö, klar sikt och vidstilla.

Hur slutar denna berättelse undrar säkert Ni?
Jo, det snöade mer blötsnö, inte ett liv på hela passet och kall, blöt och frusen fick man åka hem med en besvikelse större än när man önskade sig en radiostyrd bil i julklapp och fick ett par stickade raggsockor som liten.
Men sedan fick man vara lite hjälte för när jag körde hem så hade det hänt en olycka på Tvärskogsvägen. En bil hade kanat av vägen och lagt sig upp och ner. Det var ett äldre par som halkat av men klarat sig oskadda. Jag stannade, satte damen och deras hund i min bil med full värme på medan jag hjälpte till och tömma deras bil på saker för att sedan vänta tills bärgningsbilen kom. Sedan skjutsade jag hem damen och hunden till deras hus i Ölvingstorp medans mannen åkte med bärgaren.
När jag väl kom hem somnade jag framför tv´n med en kopp varm mjölk i mitt varma underställ.

Vad lär man sig av det här?
Man kan aldrig lita på svin.
Ta med GPS varje gång du skall ut o jaga.
Packa med varma o torra kläder till ombyte när man skall hem.
Bli inte för besviken, för det kommer att hända igen…..


Magnus, the bloggman

Inga kommentarer: